SOPHIE velocimetry of Kepler transit candidates
IX. KOI-415 b: a long-period, eccentric transiting brown dwarf to an evolved Sun

C. Moutou, A. S. Bonomo, G. Bruno, G. Montagnier, F. Bouchy, J. -M. Almenara, S. C. C. Barros, M. Deleuil, R. F. Díaz, G. Hébrard, A. Santerne

We report the discovery of a long-period brown-dwarf transiting companion of the solar-type star KOI-415. The transits were detected by the Kepler space telescope. We conducted Doppler measurements using the SOPHIE spectrograph at the Observatoire de Haute-Provence. The photometric and spectroscopic signals allow us to characterize a 62.14 ± 2.69 MJup brown-dwarf companion of an evolved 0.94 ± 0.06 M star in a highly eccentric orbit of P = 166.78805 ± 0.00022 days and e = 0.698 ± 0.002. The radius of KOI-415 b is 0.79+0.12-0.07 RJup, a value that is compatible with theoretical predictions for a 10 Gyr, low-metallicity and non-irradiated object.

Palavras chave
planetary systems – techniques: photometric – techniques: spectroscopic – techniques: radial velocities – stars: brown dwarfs – stars: individual: KIC6289650

Notas
Based on observations collected with the NASA Kepler satellite and with the SOPHIE spectrograph on the 1.93-m telescope at Observatoire de Haute-Provence (CNRS), France.
Table 1 is available in electronic form at http://www.aanda.org

Astronomy and Astrophysics